Home
  Pictures
  Drivers
  Movies
  News
  Results
  Links
  For Sale
  Events
  Tracks
  Guestbook
  Sitemap
  E-mail
  Contact/Info

   

 

 

Since 6 June 2001:

Visitors!!
 

NNO Ter Apel Press releases and news

 

EuroMaster Stockcar Formule 2, zondag 1 juli, Ter Apel

 Ter Apel- Wellicht bent u allang op de hoogte, maar toch willen we het volgende evenement graag nog eens bij u onder de aandacht brengen. Op zondag 1 juli a.s. vindt voor het tweede achteréénvolgende jaar de EuroMaster Stockcar Formule 2 plaats tijdens de ovalraces in het autosportstadion “de Polderputten” in Ter Apel.

 Dit evenement was het afgelopen jaar een groot succes. De titel werd veroverd door Toon Schut en de EuroMaster titel ging dan ook mee naar Dordrecht, hij zal zijn titel gaan verdedigen. Ook dit jaar is er wederom vanuit Engeland interesse getoond voor deze titelstrijd.

 Dit jaar is de opzet weer identiek aan die van vorig jaar. In twee plaatsingsmanches waarbij op dakkleur gestart wordt, wordt de startpositie bepaald voor de EuroMaster finale. In deze finale starten dan de punt-besten van voren. Wie deze finale op zijn naam brengt mag zich weer een jaar lang EuroMaster Stockcar Formule 2 noemen. In de vierde heat vindt de revanche-race plaats. Voor de strijd om de EuroMaster titel staan trofeeën en prijzengeld tot de beschikking.

 Op zaterdag 30 juni kan vanaf 14:00 tot 17:00 uur getraind worden op het circuit. Ook kan er dan vast ingeschreven worden. Op zondag 1 juli start de inschrijving vanaf 8:30 uur, met aansluitend de Technische keuring tot uiterlijk 11:00. Om 11:30 volgt de rijders briefing en om 12:00 uur starten de wedstrijden.

 Graag zou de organisatie van de Formule 2 coureurs vernemen of ze zondag 1 juli deelnemen aan de strijd om de EuroMaster Stockcar Formule 2 in Ter Apel. Zodat de organisatie hiermee in de planning rekening kunnen houden. U kunt u deelname bevestigen via; info@ovalracing-terapel.nl of bij Robert Dreier; tel: 06 40386827 (na 19:00 uur). Ook voor meer informatie of vragen kunt u via bovenstaande manieren contact opnemen.

 Wij zien u graag in het weekend van 30 juni en zondag 1 juli in het totaal gerenoveerde autosportstadion “de Polderputten” in Ter Apel, om te strijden om de EuroMaster titel 2007.

 N.N.O. Ter Apel

 

 

Uitnodiging Stockcar Formule 1

Zondag 1 oktober, (compleet vernieuwd circuit in Ter Apel)

Ter Apel- Zoals wellicht bekend is zijn dit jaar de werkzaamheden ter verbetering van het ovalracing circuit “De Polderputten”in Ter Apel gestart. Deze werkzaamheden zijn momenteel zo goed als afgerond. Het circuit is compleet omzoomd met een betonnen muur van 120 cm hoog, die de veiligheid van de coureurs en het publiek zal waarborgen. Tevens wordt het circuit voor de wedstrijd van 1 oktober voorzien van een compleet nieuwe asfaltlaag. Hiervoor zijn de rechte stukken en bochten meteen verbreedt en dit maakt het dan ook mede mogelijk om de Stockcar Formule 1 te laten rijden op dit 600 meter lange circuit.

Tijdens de finalewedstrijden om het Nederlands- en N.N.O. kampioenschap op zondag 1 oktober a.s. wil de organiserende vereniging de Stockcar Formule 1 klasse dan ook van harte uitnodigen om tijdens enkele demonstratie-races het vernieuwde circuit in Ter Apel tijdens haar vuurdoop, op zijn geschiktheid voor de “grote” stockcars te testen. En zo eventueel voor de toekomst mogelijkheden te creëren voor stockcar races in Ter Apel.

Bij voldoende animo zullen er drie manches en een finale verreden worden. Belangrijk is echter wel het geluidsprobleem. Om voor de toekomst stockcar-races in Ter Apel mogelijk te maken, vragen wij de coureurs om tijdens dit gast optreden wel met hun best mogelijke geluidsdempers aan de start te verschijnen.

Op de zaterdagmiddag voorafgaande aan de races kan er vanaf 14:30 uur getraind worden. De aanvang van de races op zondag is, in verband met de finalewedstrijden, om 11:30 uur.

Geïnteresseerd in deze unieke mogelijkheid om een derde F1-asfaltcircuit in Nederland uit te proberen? Geef u dan zo spoedig mogelijk op voor de demonstratie-races van zondag 1 oktober a.s. Inmiddels is er door een aantal coureurs al hun medewerking toegezegd.

Robert Dreier

Bestuurslid Noord Nederlandse Ovalracing

Telefoon:         06 - 403 868 27

E-mail:                        info@ovalracing-terapel.nl

Internet:           www.ovalracing-terapel.nl

 (ook voor meer informatie kunt u contact op nemen met de N.N.O. via bovenstaande gegevens)

Ontknoping nadert tijdens voorlaatste ovalraces in Ter Apel

Ter Apel- Zondag 3 september a.s. is het eindelijk dan weer zover. Na een 2 maanden durende zomerstop, met heel erg mooi, maar ook veel slecht weer zal het motorengebrul in het autosportstadion “de Polderputten” in Ter Apel weer losbarsten. U kunt dan ook zien dat de Noord Nederlandse Ovalracing deze zomer niet stil heeft gezeten en constant heeft doorgewerkt aan de verbetering van het circuit. Het resultaat mag er dan ook al zijn, terwijl de komende weken nog de puntjes op de “i” zullen worden gezet!! De betonnen muur is rondom geplaatst en de voorbereidingen voor de asfalterings werkzaamheden zijn in volle gang. Hulde voor alle vrijwilligers die al hun kostbare vrije tijd steken in het realiseren van een zeer volwaardig autosportstadion!!

                                                                                                    De voorlaatste ronde voor zowel het Internationaal “AutoCircuit.nl” Nederlandskampioenschap als het NNO clubkampioenschap staan op het programma. In de meeste klasses is het nog lang niet beslist hoe het podium er aan het einde van dit seizoen uit zal zien. De strijd zal in alle klasses dan ook weer in alle hevigheid los barsten. De favorieten dienen deze rol ook weer waar te maken om in aanmerking te blijven komen van de fel begeerde titels. Maar ook enkele outsiders, zullen deze laatste twee wedstrijddagen alles op alles zetten om plaats te kunnen nemen op het podium. Na de strijd om de EuroMaster titel van afgelopen wedstrijd in de Stockcar Formule 2, is het nu de beurt aan de Hotrods. Zij zullen met elkaar de strijd aangaan om deze EuroMaster titel en tevens zullen de behaalde punten meetellen voor het overkoepelende NHRRG kampioenschap.

Martin Haaijer uit Coevorden heeft in de Standaard 1400 klasse met zijn 165 punten een grote voorsprong genomen op weg naar de titel. Hij lijkt dan ook niet meer te achterhalen voor de rest van de deelnemers, maar achter hem is de strijd nog lang niet beslist. Zo hebben Harm Veenstra uit Ter Apel en Patrick Caspers uit Kampen beide 122 punten en volgt Peter Haaijer op slechts één puntje op de vierde plaats. Close racing is toch echt het kenmerk voor deze klasse. Ook zal het deelnemersveld in deze klasse weer extra aanvulling krijgen wat de strijd alleen nog maar interessanter zal maken.

 Arvid Hekman uit Stadskanaal wist in de Standaard 2000 8V klasse de eerste drie wedstrijddagen op zijn naam te zetten maar tijdens de laatste wedstrijddag was de Duitse Tim Seidler de sterkste. Hekman liep veel schade op door een ongelukkige crash waarbij hij in aanraking kwam met de harde betonnen muur. Desondanks staat hij nog altijd bovenaan in het kampioenschap. Concurrentie komt van Tim Seidler, Friese de Vries, Tale Ottens en Rene Hooijer. Ze mistten echter allen een wedstrijd waardoor het bijna onmogelijk wordt om Hekman van zijn eerste titel af te houden.

 De strijd in het grote deelnemersveld van de standaard 2000 16V is hevig. Gerton Boes uit Coevorden deed de laatste race goede zaken en liep 12 punten uit op de nummer twee in de tussenstand, Meeme Folkers uit Stadskanaal. Richard Zwiep uit Wezuperbrug die de derde plaats in het kampioenschap in neemt, wist op Boes en Folkers in te lopen. Zwiep was met zijn Honda V-tec iedereen de baas, het momentum ligt duidelijk bij hem. Het lijkt er toch wel sterk op dat deze drie mannen de verdeling van de podiumplaatsen gaan uitmaken. Alle drie de coureurs wisten al eens het dagklassement te pakken, bij Folkers staat de teller zelfs al op twee. Dit belooft weer een spannende strijd te worden om die felbegeerde eerste plek. 

Het “probeer” jaar van Mark Teuben uit Ter Apelkanaal in de Superklasse blijkt toch iets anders uit te pakken. Tijdens zijn debuutjaar in de Superklasse heeft hij twee races voor het eind nog altijd de koppositie in het kampioenschap in handen. Hij zal daarom wederom volop de strijd aan gaan om zijn negen punten voorsprong op Jan Vrieze uit Oude Pekela te behouden. Daarnaast zijn ook Gerry Meijerhof uit Oude Pekela en Erik Mik uit Nieuwe Pekela nog volop in de strijd voor het kampioenschap. Meijerhof heeft een achterstand van elf punten op de koploper en Mik die vierde staat heeft slechts een achterstand van dertien punten op deze Mark Teuben. Voor Rick Hilger uit Nieuw Weerdinge is, nadat hij afgelopen wedstrijd vroegtijdig de strijd moest staken door een technisch mankement, het zicht op het kampioenschap verloren gegaan, hij heeft een achterstand van vijftig punten op de constant rijdende Teuben. Ronnie Bruins uit Ter Apel en Peter van der Ham uit Wilnis kenden beiden een goede wedstrijddag op 2 juli. Bij van der Ham was de snelheid er om mee te strijden met de concurrentie. Ronnie Bruins wist zelfs zijn eerste overwinning te pakken in de superklasse. Tevens zal Thorsten Klaka, die de favorieten in deze klasse tijdens de eerste twee wedstrijden van het seizoen het vuur aan de schenen wist te leggen, ook weer aan de start staan. Het belooft dan ook weer een waar spektakel te worden mede omdat het kampioenschap nog lang niet beslist is.

 Gerton Boes uit Coevorden kan de komende wedstrijd zijn kampioenschap in de sportklasse binnen halen. Als zijn voorsprong met nog één puntje groeit de komende wedstrijddag is de titel binnen. Rein Schroten zal hem dan niet meer kunnen achterhalen. Het lijkt erop dat de rest van het podium ook al bekend is. De verschillen in deze klasse zijn zo groot dat ze nauwelijks zijn te overbruggen.

 Bij de razend snelle specials heeft Rene Hofstra uit het Friese Tijnje met één punt voorsprong de leiding in het kampioenschap in handen. Rene Teerink uit het achterhoekse Halle raakte tijdens de races op 2 juli zijn koppositie in het klassement kwijt aan Hofstra. Teerink wist, door ongelukkige omstandigheden, zowel de derde manche als de finale niet te finishen. Het is echter de vraag of Hofstra zijn eerste positie weet vast te houden, want Rene Teerink heeft dit jaar al weer vele malen bewezen dat wanneer zijn materiaal heel blijft hij de snelste man is. Ook oosterbuur Heinz Brink is bezig met een goed seizoen, terwijl ook de snelle Klaus Fehrmann de afgelopen wedstrijd weer aan de start stond.

 Het moet wel heel raar lopen wil Johan Sanders uit Ter Apel het kampioenschap mislopen in de Vrije cross standaard klasse.  Als deze grossier in overwinningen en titels, vandaag zijn voorsprong nog enigszins weet uit te breiden kan er al een voortijdig kampioensfeestje gevierd worden. Ronald Scholte, Alex Mulder, Vincent Hemmes en Harry Zuur zullen gaan uitmaken hoe de overige plaatsen worden verdeeld in het kampioenschap.

 Helmut Sonnenberg zag tijdens de wedstrijd in juli, zijn voorsprong in de Cross 1600 kleiner worden. Hij kende veel pech en zijn auto kreeg dan ook veel schade te verduren. Deze schade is inmiddels verholpen en Sonnenberg zal dan ook zijn leidende positie gaan verdedigen. Vooral Richard Kamies uit Valthermond en Fokko Wildeboer uit Oude Pekela zorgden ervoor dat ze weer uitzicht kregen op de titel. Zij staan op zo’n tien punten achter Sonnenberg en de strijd is in deze klasse dan ook nog lang niet gestreden.

 Hoofdmoot van vandaag zal ongetwijfeld de strijd in de zeer spectaculaire Hotrod klasse worden. De inzet is de zogenaamde EuroMasters, een internationale titel voor deze uitzonderlijke klasse. Op de deelnemerslijst prijken alle grote namen uit Nederland en Duitsland. Er zal na een voorstellingsronde twee kwalificatie-heats worden verreden. De behaalde punten worden opgeteld waarna de punt besten vanaf de eerste startrij mogen vertrekken in de EuroMaster finale. De vierde heat van de dag is de revanche-race. De favorieten voor deze titel moeten gezocht worden tussen John v.d. Bosch uit Rosmalen, Thorsten Klaka uit Gelsenkirchen, Erik Roeffen uit Grubbenvorst, Karel Neleman uit Nieuwekerk a.d. IJssel en meervoudig wereldkampioen Laurens v.d. Velde uit Weert. De behaalde punten tellen dubbel mee voor het overkoepelende NHRRG kampioenschap. Er valt dit keer dus écht wat te halen voor de coureurs, een titel, de trofeeën, prijzengeld en kostbare punten voor het NHRRG klassement. Alle ingrediënten zijn dan ook aanwezig voor ware titanen strijd.

 De wedstrijden zullen om 12.00 uur beginnen in het autosportstadion “de Polderputten” in Ter Apel.

 Wat:

5e serie ovalraces meetellend voor het Int. “AutoCircuit.nl” Nederlands- en N.N.O. Club kampioenschap

+ EuroMasters of Hotrods

 Waar:

Autosportstadion “de Polderputten” Ter Apel (Hanetangerweg 5a)

Aanvang:

± 12.00 uur

 Entree:

€ 10,- voor volwassenen, € 3,- kinderen t/m 14 jaar

(gratis programmablad (zolang de voorraad strekt), gratis tribune plaatsen)

Meer info:

Secretariaat N.N.O. 0528-265036 (na 19:00 uur)

Of info@ovalracing-terapel.nl

www.ovalracing-terapel.nl

 

 

Strijd om “Teuben Transport” Gouden Helm Trofee in de Superklasse gaat los branden!

 Ter Apel- De derde wedstrijd van het ovalracing seizoen 2006 staat op stapel. Zondag 11 juni zal in het, momenteel in renovatie verkerende, autosportstadion “de Polderputten” het motorengebrul weer losbarsten. Na de eerste, twee wedstrijden van het seizoen kan al een kleine balans worden opgemaakt over de kansen van de diverse deelnemers in het Internationale “AutoCircuit.nl” Nederlands kampioenschap en N.N.O. Clubkampioenschap 2006. Enkele favorieten hebben zich al duidelijk laten zien, andere favorieten vallen juist door de mand en er zijn ook deelnemers die boven verwachting presteren. In de Superklasse zullen de races deze dag niet meetellen voor dit kampioenschap. Zij zullen namelijk één van hun hoogtepunten in het seizoen bereiken, de inzet is namelijk de prestigieuze “Teuben Transport” Gouden Helm Trofee.

 In de Standaard 1400 klasse is het regerend Nederlands kampioen Martin Haayer uit Coevorden die momenteel het beste uitgangspunt heeft in het klassement. Hij wordt op de voet gevolgd door Sander Broersma uit Hollandscheveld, Harm Veenstra uit Ter Apel en Stefan Caspers afkomstig uit Tweede Exloermond. In deze klasse is er echter niemand die de races domineert. De auto’s en coureurs zijn erg aan elkaar gewaagd. Helaas was er tijdens de hemelvaartraces nog wel een fikse crash in deze klasse. Het is te hopen dat alle coureurs die hier bij betrokken waren hun bolides weer aan de start weten te brengen.

 In de Standaard 2000 8V heeft Arvid Hekman uit Stadskanaal de leiding in het Nederlands kampioenschap in handen. Friese de Vries, eveneens uit Stadskanaal afkomstig, volgt Hekman op slechts 12 punten achterstand. Tim Seidler was met zijn Peugeot 205 echter ook goed op dreef tijdens de afgelopen wedstrijd. De finale overwinning was dan ook een prooi voor hem. Naar verwachting zal het startveld van deze klasse weer wat aanvulling mogen verwachten.

 De Standaard 2000 16V biedt dit seizoen zeer fraaie races. In deze klasse leidt Gerton Boes uit Coevorden de race om het kampioenschap. Regerend Nederlands kampioen, Meeme Folkers uit Stadskanaal bezet de tweede positie, maar is zeker nog niet geslagen in de strijd om het kampioenschap. Een achterstand van tien punten is in de overige vier wedstrijddagen zeker niet onmogelijk om te overbruggen. Allard Boes, Richard Zwiep en Riny Lubbinge hebben de snelheid ook behoorlijk te pakken en zullen dit seizoen dan ook zeker nog voor de volle 100% gaan proberen om de fel begeerde titel te bemachtigen. Het deelnemersveld in deze klasse is zeker goed gevuld, wat zorg draagt voor zeer spannende inhaalacties.

 In de Sportklasse lijkt het niet eenvoudig om Gerton Boes met zijn VW Golf af te stoppen. Tijdens de hemelvaartraces wist Hans Nijboer in zijn Opel Corsa de eerste manche nog te bemachtigen. Daarna moest hij echter met pech opgeven. De rest van de manches en ook de finale waren een prooi voor Gerton Boes. Een fikse voorsprong in het klassement van maar liefst 26 punten maakt Boes toch wel de grote favoriet in deze klasse. Henk Lubbinge volgt dan op de tweede positie voor Rein Schroten en Hans Verhoef. Hans Nijboer en Roelf Huisman maken tot dus ver een zeer pechvol seizoen door, laten we hopen dat verdere pech hun bespaard mag blijven, zodat we van een fraaie strijd kunnen genieten.

 De Specials hadden tijdens de hemelvaartraces grote moeite om met hun achterwiel aangedreven bolides het grote vermogen op het natte en gladde asfalt kwijt te kunnen. Juiste banden keuzes en een goede start waren hier dan ook vaak de sleutel tot het succes. Heinz Brink wist de eerste manche naar zich toe te trekken. De tweede manche en de finale waren een prooi voor Rene Teerink. De overwinning in de derde manche ging naar Harm Jan Boer. Toch vielen er ook enkele crashes in deze klasse te bewonderen. Deze waren voornamelijk te wijten aan de natte weersomstandigheden, die het besturen van een special wel heel lastig maken. Rene Teerink uit Halle heeft inmiddels de leiding in het klassement stevig in handen. Rene Hofstra uit Tijnje volgt met zijn nieuwe sprinter op een tweede positie. Harm Jan Boer bezet vóór Heinz Brink, Willem Blokzijl en Heinfried Seidler de derde positie.

 Het klassement van de Cross 1600 klasse wordt op dit moment aangevoerd door een routinier in het ovalrace wereldje, Helmut Sonnenberg. Met zijn snelle Honda weet hij toch voornamelijk de Volkswagens, waarmee het grote gros deelnemers in deze klasse actief is, achter zich te houden. Fokko Wildeboer uit Nieuwe Pekela bezet momenteel de tweede positie, maar ondervond tijdens de hemelvaartraces veel hinder van de natte omstandigheden. Rikus Everhardus uit Scheemda heeft momenteel de derde positie in handen. Regerend kampioen, Richard Kamies, kende na veel pech tijdens de openingraces, nu wel succesvolle races en heeft al een flinke opwaartse sprong gemaakt in het klassement. Een vierde positie is momenteel zijn deel. Zeer verrassend was het optreden van Rob Fischer uit Ter Apel. Schitterde hij tijdens de paasraces nog door afwezigheid, tijdens de hemelvaartraces wist hij zijn visitekaartje af te geven met een derde positie in het dagklassement.

 De Vrije Cross Standaardklasse was helaas tijdens de hemelvaartraces niet zo sterk bezet als we normaal gesproken gewend zijn. De strijd was er echter niet veel minder om. Door het gladde asfalt vielen er heel wat glijpartijen te bespeuren, wat voor veel spektakel zorgde, maar de betreffende coureurs niet zal helpen in hun strijd om het kampioenschap. Na de bouw van een nieuwe auto voor Johan Sanders in de afgelopen winter was het voor hem onzeker wat dit seizoen de prestaties zouden worden. Inmiddels zal er wat minder onzekerheid heersen in het kamp van Sanders. De gele VW Scirocco van Sanders voelde zich als een vis in het water tijdens de hemelvaartraces en wist dan ook alles wat er te winnen was binnen te halen. De maximale scoren van 48 punten was een feit voor Sanders. Concurrentie is er echter zeker wel. Bert Heller en Ronald Scholte kunnen zeker een bedreiging vormen voor Sanders. Constant presteren zal voor hen in het vervolg van het seizoen belangrijk worden, om Sanders dan toch een keer te kunnen kloppen.

 In de “koningsklasse” van het ovalracen, de Superklasse, staat er deze dag een heuse titel op het spel. Er zal deze dag gestreden worden om de Gouden Helm Trofee, waarbij Transportonderneming Teuben uit Musselkanaal/Ter Apel als hoofdsponsor optreedt. De opzet van dit evenement is dat er tijdens een wedstrijddag ook daadwerkelijk een prijs wordt verdeeld in plaats van aan het einde van het seizoen. In twee kwalificatie heats dienen door de coureurs, in hun superklasse-kanonnen, zoveel mogelijk punten bij een gereden te worden.

 Deze punten worden opgeteld en degene met de meeste punten mag, in tegenstelling tot de gebruikelijke ovalrace-reglementen, op de eerste startpositie (pole-position) starten in de Gouden Helm finale. De winnaar van deze finale mag zich dit jaar de Gouden Helm winnaar noemen van de Superklasse. Tevens is er een goed gevulde prijzenpot beschikbaar. In de dag-finale van de Superklasse is de revanche-race de inzet. De winnaars van de Gouden Helm dienen nu van achteren te starten en op deze manier te bewijzen dat zij ook nu de overwinning kunnen binnen halen. Ook hier staat de eer, prachtige trofeeën en het prijzengeld op het spel.

 Kanshebbers voor deze titel zijn er genoeg. Een voorspelling is dan ook bijna onmogelijk. Regerend Nederlands kampioen, Gerry Meijerhof uit Oude Pekela in zijn ultra snelle en uit de kluiten gewassen VW Polo maakt een goede kans, hij is ook meteen één van de favorieten. Echter deze favorietenrol heeft hij dit seizoen nog niet geheel kunnen bevestigen, een tweede positie in het kampioenschap is momenteel zijn deel. De leider in het kampioenschap momenteel is Mark Teuben uit Ter Apelkanaal, in zijn snelle VW Golf. Hij debuteerde dit seizoen in deze klasse. Teuben heeft dan ook goede kansen op een eindklassering op het podium in deze wedstrijd. Ook Rick Hilger uit Nieuw Weerdinge behoort zeker tot de favorieten. De man die dit jaar terugkeerde na een jaar afwezigheid, heeft zijn Mercedes weer goed weten af te stellen op het Ter Apeler ovaal. Momenteel is een vierde positie in het tussenklassement zijn deel. Jan Vrieze uit Oude Pekela neemt sinds het afgelopen seizoen deel in de Superklasse. Met zijn gifgroene Peugeot kan hij zeker een bedreiging vormen voor de overige deelnemers, in de twee afgelopen wedstrijden heeft hij zich dan ook op de derde positie in het klassement genesteld. Garagehouder Arnold Kriegsman uit Ter Apelkanaal kent nog niet een heel gelukkig seizoen, hij heeft echter wel aangetoond dat in zijn nieuwe bolide alle potentie van een winnaar zit. Ook zijn eerste manche overwinning is inmiddels een feit. Ten slotte kan ook Erik Mik uit Nieuwe Pekela voor een verrassing gaan zorgen. In zijn nieuw opgebouwde VW Scirocco zal hij de successen die hij in de Vrije Cross Standaardklasse wist te behalen, ook willen realiseren in deze Superklasse. Er zullen echter nog talrijke outsiders aan de start staan die eveneens deze titel kunnen bemachtigen.

 Het belooft a.s. zondag 11 juni dan ook weer een waar spektakel te worden in het autosportstadion “de Polderputten” in Ter Apel. De races zullen om 12.00 uur aanvangen.

Wat:

3e serie ovalraces meetellend voor het Int. “AutoCircuit.nl” Nederlands- en N.N.O. Club kampioenschap

+ “Teuben Transport” Gouden Helm Trofee Superklasse

Waar:

Autosportstadion “de Polderputten” Ter Apel (Hanetangerweg 5a)

Aanvang:

12.00 uur

Entree:

€ 10,- voor volwassenen, € 3,- kinderen t/m 14 jaar

(gratis programmablad (zolang de voorraad strekt), gratis tribune plaatsen)

Meer info :

Secretariaat N.N.O. 0528-265036 (na 19:00 uur)

info@ovalracing-terapel.nl

www.ovalracing-terapel.nl

 

 

Seizoensopening Ovalraces in
Ter Apel op Eerste Paasdag

 Ter Apel- Eindelijk is het weer zover. Na een lange winterstop zijn we weer toe aan de opening van weer een nieuw seizoen ovalracing. Ook al doet het weer af en toe nog wat winters aan, op zondag 16 april a.s. (eerste Paasdag) zal in het circuit de Polderputten weer het decor zijn van de wedstrijden om het Int. “AutoCircuit.nl” Nederlandse- en N.N.O. Clubkampioenschappen voor alle klasses. Ook dit jaar zullen de coureurs tijdens de seizoensopener weer hun basis willen leggen voor een goede eindklassering in de diverse kampioenschappen. Dat de meeste coureurs deze winter niet stil hebben gezeten valt te zien aan al het prachtige materiaal dat ook dit jaar weer verschijnt op het ovale asfalt van het autosportstadion “de Polderputten”.

 De reglementen gingen voorafgaand aan het afgelopen seizoen behoorlijk op de schop. Zo werd de Standaard 1400 klasse geïntroduceerd en werd er een aparte klasse opgericht voor de 2000 8V en de 2000 16V. De standaard 1400 en de standaard 2000 16V klasse bleek direct erg populair gezien het deelnemersveld in het eerste jaar. Daarnaast werd ook de sportklasse in het leven geroepen. Een klasse waarin het toegestaan is de motor van binnen optimaal te tunen, zolang deze aan de buitenkant maar aan strenge eisen blijft voldoen.

 Dit seizoen worden deze klasses dan ook allemaal gecontinueerd. Dat betekent dat er ook dit jaar weer in acht klasses gestreden wordt om het Int. “AutoCircuit.nl” Nederlandskampioenschap en N.N.O. Clubkampioenschap N.N.O. Als racefan kunt u dan ook de volgende klasses aan de start zien staan; Standaard 1400, Standaard 2000 8V, Standaard 2000 16V, Sportklasse, Cross 1600, Vrije Cross Standaardklasse, Specials en de Superklasse. Daarnaast zal de Sprint 1300 klasse ook weer aan de start te staan om over vier wedstrijddagen het NNO Clubkampioenschap te gaan verrijden.

 In de Standaard 1400, de instapklasse binnen het ovalracen, zal Martin Haayer uit Coevorden zijn nationale titel moeten verdedigen tegen hoogstwaarschijnlijk een groot startveld. Vele nieuwe coureurs hebben hun deelname voor deze aantrekkelijke klasse inmiddels bevestigd zo zal deze klasse waarschijnlijk een verdubbeling van het deelnemersveld kennen. Daarnaast zal een deel van het huidige startveld tijdens de openingsrace met een nieuwe auto aan de start staan. Vorig jaar is al gebleken dat hoewel de snelheid wat lager is als in de overige klasses de strijd er zeker niet minder hevig om is. Door de wedstrijdleiding en de TC zal ook dit seizoen er streng op worden toegezien dat de reglementen nageleefd worden en dat deze klasse ook echt het predikaat “standaard” verdient.

 In de Standaard 2000 8V was het afgelopen seizoen het deelnemersveld niet altijd even groot. Good old Riny Lubbinge wist met zijn snelle Alfa zijn zoveelste Nederlandse titel aan zijn zegereeks toe te voegen. Of hij dit seizoen zijn titel zal verdedigen moet nog blijken. Hij heeft een nieuwe bolide voor een andere klasse in aanbouw, maar zijn vertrouwde Alfa kan ook zo weer aan het vertrek komen in deze standaard 2000 8V klasse. Dit seizoen hebben een aantal nieuwe coureurs zich echter op deze klasse gericht. Het blijft echter afwachten of er inderdaad een respectabel startveld aan de start zal verschijnen.

 De Standaard 2000 16V lijkt een zeer succesvolle klasse voor de toekomst te worden. De 16V techniek is de laatste jaren in immers steeds meer auto’s door gevoerd. Er is dus genoeg keus om hier een goede racebolide uit te kiezen. Meeme Folkers uit Stadskanaal wist het afgelopen seizoen met zijn Opel Astra de Nederlandse titel voor zich op te eisen. Dit seizoen zal de concurrentie naar verwachting echter sterk toenemen. Zo zal naast Allard Boes en Tim Veldhuis ook het derde lid van het Boes Racing Team, Gerton Boes, zijn opwachting maken met een Opel Astra in deze fraaie klasse. De strijd tussen voornamelijk de Opel’s en Honda’s zal in deze klasse dan ook in volle hevigheid weer los barsten.

 In de Sportklasse is één ding zeker. De kampioen van Nederland, van het afgelopen seizoen, zal zijn titel dit seizoen in deze klasse niet verdedigen. Mark Teuben uit Ter Apelkanaal, heeft namelijk deze winter zijn VW Golf omgebouwd voor de Superklasse. Roelf Huisman uit Schoonoord maakt daarentegen zijn debuut in deze klasse, waarin het toegestaan is de motor van binnen optimaal te tunen, zolang deze aan de buitenkant maar aan strenge eisen blijft voldoen. Een klasse die dus veel te bieden heeft aan de techneuten die graag het optimale uit een racebolide willen halen.

 In de Cross 1600 klasse was het afgelopen jaar een zeer spannende strijd in een goed gevuld deelnemersveld. Vooral de laatste wedstrijden van het afgelopen seizoen stonden er telkens minimaal 15 auto’s aan de start. Ook tijdens de komende Paasraces zal de cross 1600 zondermeer weer een vol startveld kennen. Richard Kamies uit Valthermond wist het afgelopen seizoen uiteindelijk de Nederlandse titel naar zich toe te trekken. De concurrentie kwam echter uit vele hoeken. Zo leidde Wubbo Nanninga uit Finsterwolde lange tijd het kampioenschap. Hij kreeg echter met pech te maken. Maar ook met mannen als Sonnenberg, Wildeboer en Everhardus zal ter dege rekening moeten worden gehouden.

 In de Vrije Cross Standaardklasse is de strijd ieder jaar weer groot. Het afgelopen seizoen wist Johan Sanders echter wederom zowel de Gouden Helm als de Nederlandse titel naar zich toe te trekken. De concurrentie was echter wel stevig aanwezig. Ook dit seizoen zal zijn Sanders zijn titel met een nieuwe bolide gaan verdedigen. Erik Mik en Ronnie Bruins zullen echter niet meer aan de start staan, zij stappen over naar de Superklasse. Deze in Friesland zo populaire klasse in de autocross zal op het asfalt ook weer vertegenwoordigd worden door een aantal Friese coureurs. Vooralsnog zal de concurrentie voor Sanders voornamelijk uit de hoek komen van o.a. Bert Heller, Alex Mulder, Vincent Hemmes en Ronald Scholte. In deze fraaie klasse zullen de snelheden ook dit seizoen weer enorm hoog liggen, in deze klasse is echter wel toegestaan om door middel van “licht contact” in de bochten een positie te verbeteren.

 Bij de Specials hebben we het afgelopen seizoen kunnen genieten van zeer hoogwaardige autosport. Nederlandskampioen Rene Teerink liet zien dat een echte autocross sprinter geheel te perfectioneren is voor het ovalracen op asfalt. Hij wist menig autosportliefhebber te laten genieten van spectaculaire driftshows. Ook dit seizoen zal Teerink weer aan de start staan en proberen om met hand en tand zijn titel te verdedigen. Hij zal er echter wel weer voor moeten knokken, wat de concurrentie heeft zeker niet stil gezeten afgelopen winter. Zo zal Rene Hofstra de strijd aan gaan met een Fast en Speed frame en ook Harm Jan Boer zal zeker zijn tweede positie van het afgelopen jaar willen verbeteren.

 De vooruitzichten in de Superklasse, ook wel eens de “koningsklasse” van het ovalracen genoemd, zijn dit seizoen goed. Een fiks aantal coureurs hebben aangekondigd dit seizoen hun opwachting te maken in deze klasse. Niet alle coureurs hebben hun bolide gereed tijdens deze openingsraces maar zullen zeker in de loop van het seizoen het deelnemersveld komen versterken. Nederlandskampioen Gerry Meijerhof uit Oude Pekela zal in zijn totaal nieuw opgebouwde VW Polo “Extreme” zijn titel opnieuw willen binnen slepen. Ook hij zal echter moeten afrekenen met de concurrentie die aast op deze felbegeerde titel. Helaas hebben Jan Kuper jr. en Bert Roosien een jaartje pauze ingelast, daar staat echter een come-back en een toeloop aan nieuwe deelnemers tegenover. De come-back komt voor rekening van Rick Hilger uit Nieuw Weerdinge met zijn Mercedes, na een jaar afwezigheid zal hij de race-fans weer verblijden met zijn achterwiel aangedreven bolide. Erik Mik uit Nieuwe Pekela zal met een fraaie VW Scirocco aan de start komen. Mark Teuben uit Ter Apelkanaal heeft deze winter benut om zijn Sportklasse boldide “om te vormen” tot een Superklasse kanon. Uit de Sportklasse is tevens Peter van der Ham uit Wilnis afkomstig en zal ook zijn geluk gaan beproeven in de superklasse. Daarnaast zal Thorsten Klaka met een in Engeland geproduceerde Opel Tigra aan de start verschijnen. Hij was vorig seizoen als eens te gast in Ter Apel en wist het de top van de Superklasse het erg lastig maken. Dit seizoen zal hij serieus mee willen strijden om het kampioenschap. Verdere concurrentie is onder andere te verwachtten van Henk Kuper, Ronnie Bruins en Arnold Kriegsman, al zullen zij waarschijnlijk tijdens de openingsrace nog niet aan de start staan.

 Ten slotte kunt u vandaag nog de Sprint 1300 klasse aan de start zien staan. Deze klasse die normaliter op de oval in het Limburgse Posterholt actief is zal voor het tweede jaar achtereen gaan strijden om het NNO kampioenschap over vier wedstrijden op het circuit in Ter Apel. Het deelnemersveld van deze klasse staat echter wel wat onder druk nu een aantal coureurs de overstap hebben gemaakt naar de Hotrodklasse van de autospeedway. Het is dus ook afwachten of in deze klasse voldoende coureurs aanwezig zullen zijn. Het is echter een lust voor het oog om de mannen aan het werk te zien met veelal fraaie VW Polo’s met op en top getunede 1300 motoren.

 Het belooft dus een zeer fraai seizoen ovalracing te worden. Daarnaast staan er dit seizoen nog een aantal speciale evenementen op de agenda. Zo zal tijdens de wedstrijden van 11 juni door de coureurs van de Superklasse gestreden worden om de “Teuben Transport” Gouden Helm trofee. Deze felbegeerde strijd werd al tweemaal in de Vrije Cross Standaardklasse verreden en dit seizoen zal deze titel voor het eerst in de Superklasse te vergeven zijn.

 Dan zal op 2 juli de strijd om de EuroMasters titel in de Stockcar Formule 2 klasse verreden worden. Deze klasse die al een aantal malen in Ter Apel te gast was, zal dan gaan strijden om de titel die jarenlang op het befaamde circuit van Baarlo op het programma stond. Zo heeft Toon Schut al aan gegeven dat hij naar zes keer deze titel op het circuit van Baarlo te hebben gewonnen wederom voor deze titel zal gaan.

 Op 3 september zullen de National Hotrods dan het circuit in Ter Apel aandoen. Ook zij zullen de strijd aangaan om de EuroMasters titel. Echter deze wedstrijd staat niet op zich, de punten die deze wedstrijddag door de coureurs worden behaald zullen dubbel meetellen voor het overkoepelende NHRRG kampioenschap, wat voor de rest verreden zal worden op het circuit in het Limburgse Venray Deze opzet zal er hoogstwaarschijnlijk voor gaan zorgen dat er een fraai deelnemersveld naar Ter Apel zal gaan komen.

 Daarnaast wordt er nog aan gewerkt om ook dit seizoen weer de rallyrijders naar Ter Apel te halen om ook het publiek weer eens de unieke kans te geven om mee te rijden met de absolute rallycracks over het ovale asfalt van “de Polderputten”.

 Ook is er een begin gemaakt met de “renovatie” van het autosportstadion “de Polderputten”. Het eerste gedeelte van de betonnen “muur” is inmiddels geplaatst en daar zal dit seizoen, tussen de wedstrijddagen in, een vervolg aan worden gegeven.(voortgang te volgen op www.ovalracing-terapel.nl)

 Een enorm spektakel is dit seizoen en ook vandaag dus weer gegarandeerd. Eindelijk komen de racefans dan weer aan hun trekken, ronkende motoren, de geur van verbrand rubber en veel spanning en spektakel, het ovalraceseizoen 2006 gaat zondag 16 april (1e paasdag) in het autosportstadion “de Polderputten” in Ter Apel rond de klok van 12.00 uur van start!!!

 

eXTReMe Tracker